Köpvillkor
Köpvillkor
Med anledningen av EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR (General Data Protection Regulation) har våra köpvillkor med vår personuppgiftspolicy uppdaterats den 16/5 2018.
1. Betalning
2. Äganderättsförbehåll
3. Leveransinformation och leveranstid
4. Restnotering
5. Frakt
6. Ansvar för transport
7. Outlöst beställning
8. Ångerrätt
9. Garanti
10. Dammsugarpåsar.nu:s ansvar
11. Felskrivningar mm
12. Reklamationer
13. Force Majeure
14. Vår behandling dina av personuppgifter
15. Ändring av avtalsvillkoren
16. Tvist och lagval
17. Kontakt
1. Betalning
Priserna anges i "kr" som avser svenska kronor (SEK) inklusive moms. Det finns möjlighet att på dammsugarpåsar.nus hemsida även se priserna exklusive moms genom att ändra inställningarna. Avgifter för frakt tillkommer. BankID-identifiering krävs vid samtliga kreditköp.
Vi erbjuder följande betalsätt:
BETALNING
Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.
Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.
QLIRO FAKTURA
Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift
Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.
För mer information om Qliros villkor klicka här.
QLIRO FÖRETAGSFAKTURA
Betalningstid för faktura är 30 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickas. Det är du som kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”faktura”.Vid utebliven betalning från näringsidkare/juridisk person debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m., samt dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00%.
För mer information om Qliros villkor klicka här
QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”
Köp nu - Betala Senare
Ränta 0%
Uppläggningsavgift 39 kr.
Inga ytterligare avgifter tillkommer.
Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånade.
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.
Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
QLIRO KONTO & DELBETALNING
När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.
Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.
Följande alternativ finns för delbetalning
Betalsätt | 3 mån | 6 mån | 12 mån | 36 mån | Konto* |
Uppläggningsavgift | 95 kr | 195 kr | 295 kr | 395 kr | 0 % |
Administrationsavgift | 39 kr | 39 kr | 39 kr | 39 kr | 29 % |
Årsränta | 0% | 0% | 0% | 9,95 % | 19,90 % |
Exempel vid ett köp om 10 000 kr
Effektiv ränta | 11,49 % | 13,2 % | 12,31% | 19,77% | 29,22% |
Att betala per månad | 3 394 kr | 1728 kr | 887 kr | 362 kr | 955 kr |
Total kostnad | 10 182 kr | 10 369 kr | 10 643 kr | 13 047 kr | 11 458 kr |
*Gäller vid avbetalning över 12 månader |
Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.
Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.
Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
KORTBETALNING
Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.
För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/
Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA, Mastercard och AMEX. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning.
För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Så här går det till:
1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.
DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY
Handla och betala direkt från ditt bankkonto.
Så här går det till:
1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan.
2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning.
3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.
PAYPAL
Betala snabbare och säkrare genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din
betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto.
SWISH
Betala snabbt och smidigt med mobilen – anslut dig till Swish genom att koppla ditt mobilnummer till ditt bankkonto. Välj Swish som betalsätt i kassan och följ instruktionerna. Du kan behöva godkänna betalningen med bank-ID. Swish är inte tillgängligt vid prenumeration.
ORDERBEKRÄFTELSE
En orderbekräftelse skickas efter genomfört köp.
2. Äganderättsförbehåll
Alla varor förblir Dammsugarpåsar.nus egendom till dess att full betalning har erlagts.
3. Leveransinformation och leveranstid
En order som inkommer före klockan 19.00 packas och skickas från vårt lager samma dag för leverans till angiven adress. Detta gäller order som skickas som brev och som betalas med kort eller faktura. För paketförsändelser gäller 16.00. Vi levererar våra försändelser endast inom Sverige.
Om din order skickas som Postpaket tar leveransen 2-3 dagar och du hämtar ut det på Postens utlämningsställe.Om du angett ditt mobilnummer vid beställningen får du automatiskt en avisering via SMS när ditt paket finns klart för avhämtning.
Om du betalat en leverans i förskott och din leverans är försenad har du rätt att häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig. Vi betalar tillbaka pengarna inom 20 dagar. Kontakta kundtjänst.
Leverans vid dörr
Tilläggstjänsten Leverans vid dörr innebär att PostNord i de fall som Varubrev inte går att leverera i postlåda, postinlägg eller fastighetsbox istället levererar försändelsen till dig vid din dörr utan extra omslag. Ett sms och/eller e-post skickas normalt till angivet sms-nummer/e-postadress när försändelsen har levererats till din dörr eller postlåda.
PostNord delar inte ut Varubrev med tilläggstjänsten Leverans vid dörr om PostNord bedömer att utdelning av dessa försändelser inte kan ske vid dörren. PostNord delar inte heller ut Varubrev med tilläggstjänsten Leverans vid dörr, vid dörren på lantbrevbärarlinjer. Om leverans av Varu med tilläggstjänsten Leverans vid dörr inte kan ske, får du istället en avisering om att försändelsen finns att hämta hos utlämningsstället.
Vid leveranssätt ”Leverans till dörr” räknas försändelsen som överlämnad och att den kommit i kund besittning om; kund själv har valt detta leveranssätt och det finns fotobevis på att leverans har skett hos kund.
Hemleverans
Hemleverans via PostNord kan skickas till mottagare i hela Sverige. Paketet levereras till mottagarens dörr innan arbetsdagens slut helgfri måndag-fredag, tidigast dagen efter avisering.
Avisering
PostNord aviserar mottagaren en gång för överenskommelse om leveransdag och tid. Avisering sker normalt nästkommande helgfria vardag efter inlämning. Aviseringen sker antingen via sms eller e-post.
Inlämning
PostNords hemleverans lämnas ut mot kvittens. Mottagaren, som inte behöver vara den adresserade personen, signerar en fysisk eller elektronisk avi. Mottagaren kan även välja att hämta paketet, mot uppvisande av legitimation, på ett flertal orter på specifika utlämningsställen. Om mottagaren inte är anträffbar vid den överenskomna leveransen kan ny leverans utföras mot en avgift. Om mottagaren inte bokar leverans returneras paketet på avsändarens bekostnad efter 14 dagar.
Early Bird
Med tjänsten Early Bird får du din leverans direkt till din brevlåda med tidningsbud. Early Bird når för närvarande 93 % av Sveriges befolkning. Om paketet är för stort för din brevlåda hängs det i en påse på dörren/brevlådan. Leveransen kräver att ditt namn står på dörren eller att korrekt c/o är angivet. Det finns två leveransalternativ att välja mellan.
Standard
När du lägger din beställning senast kl 18:00 får du leverans till din brevlåda med tidningsbud före kl 7:00 två dagar efter din beställning, utdelning måndag till fredag.
Express
Denna tjänst finns för närvarande tillgänglig för våra privatkunder i Uppsala och Stockholm som betalar via Qliro. När du lägger din beställning senast kl 18:00 får du leverans till din brevlåda med tidningsbud före kl 7:00 dagen efter din beställning, utdelning måndag till lördag.
Instabox Express
Beställ senast kl. 16:30 för att beställningen ska skickas samma dag.
- •Expressfrakt till förvaringsbox
•Plocka enkelt upp paketet på väg hem från jobbet
•Tillgängligt i ca 30 städer, 7 dagar i veckan
Klimatkompenserad frakt. Leverans oftast samma dag. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Instabox-skåpet. Identifiering med mobilt bank-ID kan behövas beroende på paketets innehåll. Mer information om tjänsten hittar du här: www.instabox.se
Best
Hemleverans på kvällstid kl. 17-22. Till Stockholm, Uppsala och Enköping leverans samma dag vid beställning före 14:00. Övriga städer leverans dagen efter.
- •Hemleverans med bud
•Leverans till angiven adress på vald tid
•Tillgängligt för ca 70 % av Sveriges hushåll
Fossilfri eller klimatkompenserad hemleverans. Om du angett att paketet lämnas utanför din dörr är du själv ansvarig för paketet från och med att chauffören har lämnat det. Mer information om tjänsten hittar du här: www.besttransport.se
4. Restnotering
Om en vara är tillfälligt slut restnoteras hela ordern tills dess att full leverans kan ske. Kunden kan dock alltid avbeställa restnoterad vara.
5. Frakt
En fraktavgift om 29 kr inklusive moms tillkommer för brev och postpaket till privatpersoner med undantag för prenumerationer. Vi erbjuder fri frakt på alla prenumerationsutskick.
Frakten är 23,20 kr exklusive moms för brev till företagskunder. För företagspaket tillkommer en fraktavgift om 69 kr exklusive moms. Även företagskunder erbjuds fri frakt på alla prenumerationsutskick.
Vid leveranser upp till 2 kg levereras godset per brev. Order över 2 kg eller skrymmande paket levereras med postpaket (hämtas ut på Postens aviserade utlämningsställe). För enskilda artiklar kan annan avgift gälla vilket i förekommande fall tydligt redovisas innan du genomför ett köp.
6. Ansvar för transport
Vid transport från Dammsugarpåsar.nu till kunden är Dammsugarpåsar.nu ansvarigt om varan skadas eller kommer bort under transporten.
Vid transport från kunden till Dammsugarpåsar.nu är kunden ansvarig om varan skadas eller kommer bort under transporten, om inte annat särskilt anges i dessa villkor.
7. Outlöst beställning
Om Dammsugarpasar.nu får tillbaka en försändelse som inte lösts ut från utlämningsstället förbehåller sig Dammsugarpasar.nu rätten att debitera samtliga kostnader som uppstår i samband med denna retur. Det innebär att kunden debiteras både frakten när försändelsen skickas från oss och returkostnaderna när paketet skickas tillbaka till oss.
8. Ångerrätt
Hos Dammsugarpåsar.nu har kunden ångerrätt inom 30 dagar från den dag då varan levererats. Vill kunden utnyttja ångerrätten ska kunden inom 30 dagar från den dag då varan har leverats till kunden kontakta Dammsugarpåsar.nus kundtjänst via info@dammsugarpasar.nu och meddela sitt faktura- och kundnummer samt andra eventuella uppgifter som kan behövas för att ångra köpet. Varan ska sändas tillbaka till Dammsugarpåsar.nu inom 14 dagar från att kunden meddelade oss om sin retur.
Kunden kan också använda det standardformulär för ångerrätt som Konsumentverket tillhandahåller. Ångerblankett Konsumentverket.
För att kunna ångra köpet måste varan vara i väsentligt oförändrat skick när den returneras. Detta betyder att varan endast får ha förändrats i obetydlig grad från tidpunkten då kunden tog emot varan. Kunden har rätt att undersöka den köpta varan. Undersökningen måste dock utföras med varsamhet och inte göras mer omfattande än vad som är nödvändigt. Om kunden hanterar varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt kommer kunden att bli ersättningsskyldig för den eventuella värdeminskning det innebär. Kunden har rätt att öppna förpackningen om det behövs för att undersöka varan. För hygienkänsliga produkter som har plombering, skyddsplast eller dylikt gäller ingen ångerrätt om plomberingen/skyddsplasten är bruten. För hälso- och hygienprodukter, exempelvis men inte begränsat till, eltandborstar, rakhyvlar, rakapparater och alkoholtestare, kan detta innebära att kunden inte får tillbaka alla pengar om plomberingen/skyddsplasten är bruten. Alla tillbehör som kunden tog emot tillsammans med varan ska inkluderas i returförsändelsen.
Vi rekommenderar att kunden sparar originalförpackningen och emballaget att skicka tillbaka varan i. Till returförsändelsen ska bifogas information så att det tydligt framgår vem returen kommer från och vilken beställning som avses. Detta kan ske genom att kunden returnerar varan tillsammans med fakturan eller en kopia av denna.
Returadressen för återsändande är:
Dammsugarpåsar.nu
Box 1644
SE-758 53 Uppsala
Sverige
Dammsugarpåsar.nu kan enbart ta emot returnerade försändelser som skickas som brev eller paket. Vid utnyttjande av ångerrätten bekostar kunden själv returfrakten. Om varan försvinner eller skadas under returen är det kunden som ansvarar för förlusten eller skadan.
Återbetalning av den betalda summan (med avdrag för eventuell värdeminskning till följd av att varan hanterats i större utsträckning än nödvändigt) sker så snart det är möjligt och i vart fall inom 14 dagar från det att vi tagit emot den returnerade varan (förutsatt att villkoren för ångerrätten är uppfyllda).
Om du betalat med Qliro: Så fort vi har mottagit din retur kommer Qliro att korrigera din faktura. Du ska få ett mail av Qliro. Kontrollera gärna din skräppost om du inte sett detta mail!
9. Garanti
Dammsugarpåsar.nu garanterar att varorna kan användas i och inte skadar de produkter som varorna anges passa till på denna hemsida. Dessa garantier gäller förutsatt att de produkter som varorna från oss ska användas i är tillverkade för användning inom EES-området. Om produkten ej fungerar på avsett sätt garanterar dammsugarpåsar.nu utbyte till ny produkt.
Dammsugarpåsar har, enligt gällande lag, 1 års produktgaranti och 3 års reklamationsrätt på samtliga varor i sortimentet..
10. Dammsugarpåsar.nu:s ansvar
Vid brott mot garantin ska dammsugarpåsar.nu avhjälpa felet eller leverera en ersättningsvara. I den mån Dammsugarpåsar.nu bedömer att detta inte är möjligt ska Dammsugarpåsar.nu återbetala vad kunden har erlagt i betalning för varan till Dammsugarpåsar.nu.
Dammsugarpåsar.nus ersättningsskyldighet för brott mot garantin eller detta avtal är begränsad till det belopp (inklusive fraktkostnad) som kunden har erlagt till Dammsugarpåsar.nu för den eller de varor som Dammsugarpåsar.nu brist avser.
Utöver vad som uttryckligen anges i dessa villkor har Dammsugarpåsar.nu inget ansvar för fel och förseningar och svarar inte för någon skada, vare sig direkt eller indirekt.
11. Felskrivningar mm
Dammsugarpåsar.nu reserverar sig för eventuella felskrivningar på Dammsugarpåsar.nu hemsida. Bilderna på varorna avser att illustrera varorna, men återger inte nödvändigtvis varornas exakta utseende eller beskaffenhet. Dammsugarpåsar.nu förbehåller sig rätten att ändra samtlig information, inklusive men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering.
Dammsugarpåsar.nu reserverar sig för slutförsäljning och förändringar i produktsortimentet.
12. Reklamationer
Kunden måste kontrollera alla varor vid ankomst för att verifiera att de är felfria och att rätt varor har levererats. Om kunden vill göra gällande påföljder avseende ett fel i varan, felleverans eller transportskada ska kunden göra det skriftligen inom skälig tid efter det att kunden märkt eller borde ha märkt felet. Reklamationen ska ske genom att kunden kontaktar kundtjänst via info@dammsugarpasar.nu och uppger order- och fakturanummer samt orsak till reklamationen så att Dammsugarpåsar.nu kan ta ställning till reklamationen. För att du ska ha rätt att göra gällande ett fel på varan, felleverans, transportskada eller en vara som var trasig vid leveranstillfället måste du reklamera felet inom skälig tid (2 månader) från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts.
Reklamerar du inte inom tre år från det att du tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet. Om en vara är felaktig sker transportkostnaderna för eventuell returfrakt och ersättningsleverans utan kostnad för kunden. Ersättning görs för alla kostnader som du har rätt till enligt tvingande lagstiftning. Återbetalningen ska ske utan onödigt dröjsmål från beslut om godkänd reklamation.
13. Force Majeure
Om part förhindras att fullgöra sina åtaganden av omständighet som part inte kunnat råda över såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, eldsvåda, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighets ingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständigheter som angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.
13. Vår behandling av dina personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får del av när du besöker vår hemsida eller köper våra produkter kommer att behandlas av oss i egenskap av personuppgiftsansvarig eller av våra samarbetspartners i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och vår Personuppgiftspolicy.
Du kan komma att bli kontaktad av oss eller någon av våra samarbetspartners i marknadsföringssyfte efter att du handlat hos oss. Kontakt kan komma att ske via e-post, SMS, postala utskick eller på andra sätt.
För närmare information om hur vi hanterar dina personuppgifter, läs mer i vår Personuppgiftspolicy som du finner här.
Har du frågor om hur dina personuppgifter behandlas av Qliro eller om du vill utöva dina rättigheter så gör du det genom att kontakta Qliro’s kundtjänst på 08-40 900 300 eller skriftligen enligt nedan. För att Qliro ska hantera din begäran behöver du identifiera dig via BankID eller annan säker metod. Om du vill kontakta Qliro skriftligen så är adressen: Sveavägen 151, 113 46 Stockholm.
15. Ändring av avtalsvillkoren
Dammsugarpåsar.nu har rätt att ändra dessa avtalsvillkor från tid till annan. De villkor som anges på Dammsugarpåsar.nus hemsida när du beställer från Dammsugarpåsar.nu gäller för den aktuella beställningen.
Dammsugarpåsar.nu har rätt att ändra dessa avtalsvillkor även för prenumerantkunder. Det är därför viktigt att du som prenumererar regelbundet tar del av avtalsvillkoren. Ändringar av materiell betydelse, exempelvis sådana som berör priser, kostnader och leveranstider, ska Dammsugarpåsar.nu informera dig om minst 30 dagar innan ändringen träder i kraft. Om du inte accepterar de ändrade villkoren har du rätt till upphörande genom meddelande till info@dammsugarpasar.nu . Om du inte har sagt upp avtalet inom 30 dagar skall du anses ha accepterat de ändrade villkoren. Ändringar som inte är av materiell betydelse träder i kraft direkt. Du har alltid rätt att säga upp din prenumeration efter 90 dagar. Du kan när som helst ändra intervall eller produkt i prenumerationen.
16. Tvist
För tvister som uppstår med anledning av detta avtal ska svensk rätt tillämpas. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Kontaktinformation
ARN:
https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR):
ec.europa.eu/odr
17. Kontakt
För kundtjänstärenden hänvisas till Dammsugarpåsar.nus kundtjänst, e-mail info@dammsugarpasar.nu.
Dammsugarpåsar.nu är ett varumärke som ägs av iPiccolo AB som är registrerat med säte i Uppsala.
Org. nr 556712-5777
Momsregistreringsnummer: [556712-5777]
Adress: Box 23027
750 23 Uppsala
SVERIGE
Växel: 018-751 31 00
Telefontider: 9:00-12:00
Besöksadress: Säbygatan 6, 753 23 Uppsala